1e week in Sukabumi - Reisverslag uit Sukabumi, Indonesië van Carine & Danielle - WaarBenJij.nu 1e week in Sukabumi - Reisverslag uit Sukabumi, Indonesië van Carine & Danielle - WaarBenJij.nu

1e week in Sukabumi

Door: wijzijnonderweg

Blijf op de hoogte en volg Carine & Danielle

13 Maart 2012 | Indonesië, Sukabumi

Hallo Allemaal!
Apa kabar?
Onze eerste week. Wat is er veel gebeurd in zo’n korte tijd. Nadat we een beetje gewend waren aan het weer en uitgeslapen hadden na onze jet-lag gingen we donderdag een school bezoeken samen met Ferry (onze gids). We hebben hier een gesprek gehad met de directeur en een engels lerares. De directeur was aldoor foto’s van ons aan het maken tijdens dit gesprek. We gaan biologie lessen geven op deze school. En toen we een rondleiding kregen en alle kassen binnen gingen wilde ook iedereen met ons op de foto. Dit is een hele vreemde gewaarwording. Ferry heeft ons toen gevraagd of we wekelijks op dinsdag avond in een radio programma willen komen. (we worden hier beroemd)
Vrijdags hebben we de theeplantages bekeken. Wat is dit mooi, midden in de natuur en zo groot! Er liepen mannen rond met van die thaise rieten hoeden en een stok op hun nek met aan beide kanten een mand om thee te plukken. Ook hebben we die dag daar een slang ge zien. Nadat we bij de theeplantage zijn geweest zijn wij met marloes Jenni en Ferry naar het presidentieel paleis geweest. (van de president van heel Indonesië, dit is 1 van zijn 5 huizen.) Dit was 2 uur rijden. We hebben geholpen bij een Engelse les aan de staff. Daarna kregen wij een rondleiding en mochten foto’s nemen. Normaal is dit niet open voor publiek dus dit was een hele eer.
Zaterdags hebben we onze eerste rondleiding gehad door het ziekenhuis. Het ziekenhuis is mooi keurrijk maar heel slecht onderhouden en heel onhygiënisch. (de katten lopen gewoon binnen) We zijn hier erg van geschrokken. Je hebt verschillende klassen van 8 persoons kamers tot 2 persoons kamers. We konden echter de directeur nog niet ontmoeten want die was ziek. We hebben te horen gekregen dat we maandag t/m woensdag van 8.00 uur tot 14.00 gaan stage lopen, donderdag ochtend 2 uur klinische lessen gaan geven aan verpleegkundigen (en hier over discussiëren met hun) en donderdag middag de biologie lessen gaan geven op de scholen. We gaan stagen lopen op de volgende afdelingen:
- Delivery room ( verloskamer, daar zit ik nu)
- Maternity (zwangere vrouwen die daarnaast een ziekte hebben)
- Neonatologie (couveuse baby’s)
- Pediatrics (kinderafdeling)
- Surgery (chirurgie)
- Emergency room (EHBO, eerste hulp)
Al deze afdelingen doen wij 2 weken.
Vrijdag t/m zondag zijn we vrij maar dan wil Ferry activiteiten met ons gaan doen.
Zondag zijn we naar een heet water bron geweest dit viel echter een beete tegen. We hadden een natuurlijke bron verwacht maar het was natuurlijk vulkanisch water wat ze in een zwembad lieten lopen. Dit was heel heet. We hebben het wel erg gezellig gehad. Daarna zouden we gaan raften. Na 20 meter is de boot omgeslagen en kwamen anuska en Jenni tussen de rotsen, onder de boot. Dit was erg gevaarlijk. Achteraf bleek dat er maar 5 mensen op de boot hadden gemogen en we waren met 9. We hebben bijna al ons geld terug gekregen. We hebben ferry’s huis bezichtigd en pannenkoeken gegeten.
Maandag was onze eerste stage dag. We hebben de directeur ontmoet (na meer dan een uur wachten). Dit was een hele aardige man. Hij verwacht van ons dat we verbeter punten gaan zoeken in het ziekenhuis en hier elke maand een presentatie over houden tegenover hem en zijn staff. Ook heeft hij ons uitgenodigd om culturele (leuke) activiteiten met hem te gaan doen, bijvoorbeeld over 2 weken gaan we een weekend naar Bandung naar zijn huis. Dit lijkt ons erg leuk! Ook zijn we gevraagd om met hem mee te gaan in een Tv programma (de details hierover weten we nog niet) en om te spreken op nog een radio zender. (we're gonna be famous!)
Aankomend weekend gaan we naar Cirebon. Dit is een plaats aan de noordkust van java, en 6 uur rijden vanaf hier. We zijn uitgenodigd door de directeur van een universiteit daar. We verblijven van donderdag avond tot zondag in zijn villa. (met zwembad strand en golfbaan enz..) We moeten dan een college geven over geriatrie in Nederland aan 1000 verpleegkunde studenten. We verdelen deze groep in 10 groepen en doen allemaal individueel 2 colleges.
Danielle heeft haar eerste voedselvergiftiging al gehad dus is dinsdag (vandaag) niet gaan werken. Carine wel die heeft heel veel gezien op de tweede dag op de afdeling. Vanmiddag krijgen we sneller internet hopelijk kunnen we dan ook foto’s uploaden!
Tot over 118 daagjes!
Liefs, Carine en Danielle

• 13 Maart 2012 - 12:30

Nienke:

Joooo famous reizigers!
    Klinkt allemaals super gaaf. Relaxed dat jullie zoveel ondernemen ! Carine regel snel dat snelle internet ik wil skypen !
    Liefs vanuit Suriname :D

• 13 Maart 2012 - 18:30

Nel :

Geweldig zo kunnen we jullie mooi volgen. Kun je dit verslag ook naar mijn mail adres sturen?

Leuk dat jullie zoveel uitstapjes gaan maken geweldig! Geniet ervan jullie allemaal.

Tot over 3 weken krijg er zin in.
    groetjes en knuffels uit Hengelo.

• 14 Maart 2012 - 21:28

Bep:

Wat geweldig dat jullie voor zoveel leuke dingen worden uitgenodigd. Geniet ervan. Groetjes en veel plezier, Bep

• 15 Maart 2012 - 15:04

Oma:

wat leuk om het aallemaal te lezen. snap je nu dat ik wel graag naar je toe wil.ik heb het reis verslag nu via ma kun mij dat ook via mijn mail sturen en ook fotos. tot gauw groet een eenknuffel uit hengelo