It's getting hotter.. - Reisverslag uit Sukabumi, Indonesië van Carine & Danielle - WaarBenJij.nu It's getting hotter.. - Reisverslag uit Sukabumi, Indonesië van Carine & Danielle - WaarBenJij.nu

It's getting hotter..

Door: wijzijnonderweg

Blijf op de hoogte en volg Carine & Danielle

02 Mei 2012 | Indonesië, Sukabumi

Na een lange tijd toch weer een verhaaltje. Vlak nadat we het vorige verhaal op deze site hebben gezet hebben we onze eerste aardbeving mee gemaakt. Een naschok van de aardbeving naast Sumatra. Gelukkig wel een kleintje. We zaten boven en opeens begon het een beetje te schudden. En Leo riep vanaf beneden: Aardbeving! Dus toen zijn we naar buiten gegaan en toen was het ook al weer over.

dat weekend zijn we naar Bogor geweest. een stad tussen Sukabumi en Jakarta. 's ochtends vroeg vertrokken. (nou ja dat was de bedoeling..)we zouden om half 7 vertrekken, de chauffeur kwam pas om half 8 bij ons. Met een kapotte auto dus die moest nog omgewisseld worden. Uiteindelijk reden we rond half 10 richting Bogor. Het was een heel eind rijden. Maar eenmaal aangekomen bij de botanische tuin was het zeker de moeite waard! We hebben eerst gegeten bij een broodzaak in een super mall. Wat lekker om verse broodjes te eten!! Hier kwam de man van yeni ook (de Nederlander) hij ging met ons mee. De tuin zelf was heel mooi en wat een reusachtige bomen! We hebben veel foto’s gemaakt. Na de tuin gingen we (in het donker) met de auto verder naar het hotel. Dit was nog 2,5 uur rijden. Onderweg liep er een kakkerlak over het dashboard en al gauw bleek dat er een heel kakkerlakken nest in de auto zat!! Wat een paniek met 6 dames. Bij het restaurant waar we gegeten hebben, hebben domo en de mannen van het restaurant de hele auto uitgekamd en alle kakkerlakken er uit gehaald! Dit was echt niet leuk!
Het hotel was okee, en de volgende ochtend gingen we naar de Safari. Onderweg kwamen we allemaal kraampjes met bananen en wortel tegen. We hadden eerst niet door waarom deze er zoveel stonden maar dit kon je kopen om de dieren onderweg te voeden. Nadat we in de rij hadden gestaan met de auto en naar binnen waren gekomen was het heel erg leuk! Je reed zo langs de dieren. Ze konen zo aan je auto komen. Er waren wel veel auto’s dus het was erg druk. Maar het was zeker de moeite waard! De zebra’s enzo kwamen aan de auto eten. Zelfs de leeuwen kwamen aan je auto hier moest je echter wel de ramen sluiten.. Hierna kwamen we in een park waar we eerst met de olifanten op de foto konden. We hebben gegeten in een restaurant waar orang oetangs waren. Deze mochten we vasthouden en mee op de foto. Na een lange terug weg gingen we op tijd naar bed.

Maandags begon onze stage week op de Baby afdeling weer. De hele dag baby's flesjes geven, luiers verschonen en proberen met handen en voeten uit te vinden wat de diagnose van de patiënt is. De baby's hebben nadat wij er wat van gezegd hebben nu allemaal hun eigen flesjes ipv er 3 te delen met 15 baby's. Verder is het er erg vies de kussens waar de baby’s opliggen zijn beschimmeld.
De 19e had Danielle een jaar met Matthijs. Dus had Carine namens hem het hele bed versiert en een taart gekocht! Dit was erg leuk en erg lekker! Leo en Erlis zijn getrouwd we konden hier niet bij zijn omdat het meer dan 6 uur rijden was. We hebben een huwelijks cadeau gekocht voor ze: Pannen en een messen zet.
Dat weekend zijn we naar de grotten geweest. voor een Caving tocht. vroeg vertrokken richting de cave. Het was ongeveer ander half uur rijden. Toen we daar aankwamen wou de auto van de anderen niet omhoog dus moesten ze er allemaal uit. Dat was wel grappig. We kregen allemaal pakken aan met een helm en veeel te grote laarzen voor Danielle. grot lag een stuk lager dan het gebied waar we waren. En we moesten direct door een nauwe ruimte waar iedereen dacht van waar zijn we aan begonnen! We moesten door hele donkere ruimtes want alleen de 3 gidsen hadden een karbit lichtje. Wij niks. We zagen heel veel sprinkhanen en spinnen. We moesten door modder, hele kleine ruimtes en water. Uiteindelijkkwamen we ergens na heel veel moeite. Moesten we weer terug dus we hadden dat moeilijke stuk voor niks gedaan. (Dit vonden de gidsen nog grappig ook). We kwamen in een ruimte waar we gingen eten en drinken wat we mee hadden genomen. Dit was echt leuk! We moesten door een hele nauwe opening weer naar boven klimmen, overal zaten spinnen en grote kikkers. We hebben buiten even uitgerust en ons pak schoon gespoeld. Hierna gingen we de moeilijke tocht doen. We werden met een touw 20 meter naar beneden getakeld. In een fles-vormige grot. Het begin was heel nauw en later kwam je in een hele grote ruimte. We hebben een heel eind in het donker door de grot gelopen. Door een ondergrondse rivier en hele mooie stalagmieten en stalactieten gezien. Tot we bij een stuk modder kwamen. Dit was niet meer leuk. Je zakte tot boven je knieën weg. We hadden een heel groot modder meer overbrugt. Toen ze zeiden dat we weer terug moesten. Hun liepen weg met de lamp. De gidsen hadden ondertussen een touw bevestigd en we moesten stijl tegen een wand (oor een gat heen) omhoog lopen. Ons lukt dit aardig maar Erica had er heel veel moeite mee!maar ze heeft het gered!! Uiteindelijk hebben we het allemaal gehaald. Toen moesten we nog van de grot naar de rivier lopen. Dit was ongeveer 20 minuten in ons grote pak. Een maal bij de rivier zijn we met pak en al in de waterval gesprongen en me helemaal schoon gemaakt. Daar ontmoetten we de man van Yeni en zijn met z’n allen saté gaan eten. Bij een waarschijnlijk niet te vertrouwen tentje maarja.. we hadden honger. Toen we thuis kwamen direct naar bed. We waren kapot!

Vorige week zijn we begonnen op de kinder afdeling. Dit was erg gezellig omdat er ook Maleisische studenten lopen en die spreken goed engels. Dit is de minst hygienische afdeling tot nu toe. Die week hebben we onze eigen jurk laten maken! We konden zelf stof uitkiezen en een ontwerp maken. Carine heeft een rode met batik en Danielle een bruine met Batik! Na meerdere keren passen en aanpassen is hij eigenlijk gelukt! We konden hem op Kartini’s day aan.(nou ja een aangepaste bedekte versie want het origineel is te blood.) Dat is een feest in het ziekenhuis ter ere van iets feministisch. We moesten op de foto voor zo’n reclame spandoek met de kandidaten en doktoren. Hierna starten de miss verkiezingen. Wij mochten op de ere plaatsten voor aan zitten met de directeur. Ook hadden we de opdracht gekregen een kwartier op het podium iets uit te voeren. We hebben de hokey pokey kinder dans gedaan en het Wilhelmus 2 coupletten gezongen. Aan het eind moesten we de overgebleven 3 kandidaten engelse vragen stellen. Direct na het feest gingen we met de directeur naar de verjaardag van Bu hadji (de rijke chinese vrouw). Dit was erg gezellig met de Maleisische studenten. We hebben karaoke gedaan en de poche poche dans geleerd. Om 6 uur was het opeens klaar met de gezelligheid. De meubels werden aan de kant geschoven en ze gingen op grote kleden anderhalf uur met elkaar bidden. Wij zaten er tussen te kijken en dat duurde echt lang! Hierna ging het feest zo weer verder met eten en muziek.We bleven slapen savonds in haar grote huie en hadden een mooie luxe kamer verwacht. Niet dus, het was verschimmeld en we sliepen met z’n 5 en op 1 kamer. De badkamer was defect. Na het ontbijt (wat we verkeerd hadden begrepen, dit was niet ons ontbijt dit was het overgebleven eten van gisteren) zijn we naar het ziekenhuis gegaan. De dag erna moesten we met haar lunchen. Sate, de lekkerste die we ooit gehad hebben maar we moesten er wel anderhalf uur voor heen en anderhalf uur terug rijden. Direct werden we uitgenodigd om de volgende dag met haar te ontbijten. Je kunt geen nee zeggen tegen haar want zij is de grootste sponsor van het ziekenhuis dus de volgende dag stonden we om 9 uur voor 1 van haar goud winkels om noodles te eten. Ze spreekt geen engels dus zegt de hele dag Makan makan makan. Dit betekend eten in het Indonesisch. Daar bleef het natuurlijk niet bij we moesten ook met haar over de markt lopen waar ze batik stof voor ons heeft gekocht. En na de markt moesten we weeer eten. En als klap op de vuurpijl kregen we boordjes van de Holland bakery mee naar huis van haar.
Afgelopen zondag zijn we naar Jakarta geweest, ‘sochtends vroeg weg toen naar Taman mini klein indonesie wat eigenlijk een beetje tegenviel. Was meer voor kleine kinderen. Toen naar sea World wat opzich wel leuk was maar niet anders dan in Scheveningen. Al met al viel het dus een beetje tegen. Deze week ronden we de kinderafdeling af en volgende week is het tijd voor Emergency!
We hebben het hier ontzettend naar ons zin! Het regent steeds minder en het wordt steeds warmer! it's getting hotter and hotter!! we zijn druk aan het plannen voor onze door reis over 4 weken! Foto’s staan op facebook.
Veel liefs,
Danielle en Carine

• 06 Mei 2012 - 13:28

Oma:

watben ik blij dat jullie het zo fijn hebben en zoveel leuke dingen doen,wil nog wel erbij zijn ben nog steeds aan het afkikken.Ben blij dat je toen vroeg oma kom je kijken,anders was ik er nooit weer geweest, kijknu met heel veel plezier terug,het is nog steeds mijn mooie land,er kwamen heel wat herinneringen terug.Wens jullie nog een heel fijne tijd daar en geniet er maar goed van knuffel voor jullie twee oma

• 12 Mei 2012 - 10:19

Hoi Carina en Danielle,

Ik ben op dit moment in Sukabumi en hoorde van verschillende mensen dat jullie op dit moment stage lopen in het Bunut ziekenhuis. 4 jaar geleden heb ik dit ook gedaan. Jullie verhaal is echt heel herkenbaar! (www.silviabianca.waarbenjij.nu)
    Hebben jullie zin om binnenkort een keertje af te spreken? Wij kunnen jullie eventueel ophalen uit het ziekenhuis na werktijd...

Willen jullie Yeni en Dr. Suherman de groetjes doen?

• 20 Mei 2012 - 06:12

Hoi Danielle en Carina,

Bedankt voor jullie reactie. Dinsdag is prima. Zullen we om 2 uur voor het ziekenhuis afspreken, bij het kantoor van Yeni? Misschien kunnen we iets eten en/of drinken?

• 21 Mei 2012 - 13:23

Hoi Carine en Danielle,

Natuurlijk mag Yeni ook mee morgen
    :-) Ik heb haar al een mailtje gestuurd. Tot morgen!