De wonderen van afgelopen weken! - Reisverslag uit Sukabumi, Indonesië van Carine & Danielle - WaarBenJij.nu De wonderen van afgelopen weken! - Reisverslag uit Sukabumi, Indonesië van Carine & Danielle - WaarBenJij.nu

De wonderen van afgelopen weken!

Door: wijzijnonderweg

Blijf op de hoogte en volg Carine & Danielle

12 April 2012 | Indonesië, Sukabumi

Selamat siang!

Het is al weer een tijdje geleden sinds ons laatste verhaal. Maar we zijn ook erg druk hier! Tripjes naar het strand, watervallen, luxe hotels, massages, gezichtbehandelingen, parades, praten op de radio, lesgeven en stage natuurlijk..
We hebben nu 2 weken stage gelopen op de Maternity afdeling, Mawar Merah. Dit is een afdeling waar moeders liggen na de bevalling of keizersnede. En we hebben net 1 week op de Neonatologie afdeling gehad. Heel veel baby’s dus. Mawar Merah was een rustige afdeling. We hebben hier veel geobserveerd en niet veel spannende dingen mee gemaakt. Wel hebben we in die tijd een nachtdienst gedraaid op de delivery room. Van 7 uur ‘s avonds tot 7 uur ’s ochtends. (jaa dit was heel lang!!) Deze was wel heftig met 3 bevallingen in een half uur tijd. Ook hebben we veel uitleg gekregen van dr. Windy een specialist in opleiding. De neonatologie afdeling is wel leuk. Je kunt hier mee om baby’s op te halen uit de operatie kamer na een keizersnede. En je kunt de hele dag babytjes verzorgen. Eten geven, troosten en luiers verschonen. We vermaken ons prima! Verder worden op het ziekenhuis de discussies steeds interessanter. De directeur was de laatste keer aanwezig en we hebben nu wel het idee dat er echt wat gebeurd met onze op en aanmerkingen. Bijvoorbeeld vandaag hebben we ter sprake gebracht dat het niet hygiënisch is om 15 baby’s te voeden met maar 3 flesjes melk zonder deze schoon te maken. Ze zorgen na deze discussie zo snel mogelijk voor meer flesjes.

Naast onze stage op het ziekenhuis geven we ook elke donderdag Biologie les. Dit gaat steeds beter, de kinderen zijn minder verlegen en leren er echt wat van. We hebben vandaag zelfs met ze gebasketbald na de les. (tevergeefs want zij wonnen met 4-2)..

2 weken geleden zijn we zaterdags mee geweest op een parade ter ere van een feest in Sukabumi. De directeur had ons uitgenodigd om op de wagen van het ziekenhuis te staan. Carine in haar verpleegkundige outfit en Danielle als enige in lelijke, stinkende Kabaya traditionele kleding.. Aangezien zij de enige was die dit paste. De parade duurde van 8 tot 12. We hebben rond gereden door sukabumi samen met Ayam (een kip mascotte van het ziekenhuis). De parade was verder heel leuk. We hebben 3 uur lang gezwaaid, hallo gezegd en gelachen tot we er zere kaken van hadden. Er stonden zoo veel mensen langs de weg!

Die zondag zijn wij samen met Marloes Indra en Yeni naar de waterval geweest. Dit was in een woord geweldig. We werden ‘s ochtends vroeg om 8 uur opgehaald en moesten ander half uur over een hele slechte weg omhoog rijden. Hierna moesten we nog een uur lopend, uitglijdend en klimmend de berg op maar het was de moeite waard! Wat was die waterval mooi. We hebben onze bikini meegenomen en er onder gezwommen in het ijs koude water. Aangezien het heel veel geregend had was de waterval heel sterk en je kon bijna niet in het water zijn zo’n sterke stroming en opstuivend water. We zijn daar ongeveer 2 uurtjes geweest waarna we weer een uur terug moesten lopen. We hebben ‘s middags bij Ferry thuis geluncht, Anuska en Erica hadden daar gekookt. Dit was natuurlijk heel erg lekker!

Afgelopen weekend was een druk weekend. Donderdag avond zijn we met de directeur vertrokken voor een nachtje aan het strand. Hier was dit weekend een fishermans party. Dit is een groot feest inde haven met veel marktkraampjes met kleren, een vis markt en een aantal goede doelen. Ons vervoersmiddel was dit keer zijn luxe auto, dus we konden een dvdtje kijken onderweg:) De reis duurde heel lang vanwege alle file van alle mensen die op dit evenement af komen. We sliepen in een heel mooi hotel met het balkon boven de zee. (Helaas nog net niet luxe genoeg voor een warme douche..) We zijn de volgende ochtend om 5 uur opgestaan om de zonsopgang te bekijken boven op de berg. Dit was heel mooi. We stonden op houten huisjes en zagen de zon boven de bergen naast de zee opkomen. Je zult er maar wonen in die huisjes. Het huisje waar wij stonden was 12 m2. De deur ging open en de man die naar buiten kwam zette de matras om hoog zette de scooter naar buiten, klapte de muren om hoog en toen was het een winkeltje. Deze mensen leefden hier met z’n 2en. Met zo’n prachtig uitzicht!! Na de zonsopgang hebben we heerlijk europees ontbeten met gebakken eieren en brood in het hotel. Daarna zijn we naar de fishermans party gegaan. Ons ziekenhuis had daar een actie voor het goede doel. Besnijdenissen, gratis voor jongentjes met arme ouders. Er stonden hier heeel veeel mensen voor een trap te wachten. Ze moesten eerst een nummertje ophalen bij het aanmeld punt en konden toen 1 voor 1 naar boven. Boven was een kamer met 5 tafels. Op elk van deze tafel werd tegelijk een besnijdenis uitgevoerd. De jongentjes schreeuwde het uit en spartelden heel erg tegen dus er waren 2 mensen nodig om de jongentje vast te houden op de tafel en iemand van de medische staf brandde dan de voorhuid weg. Er zijn 126 jongentjes besneden. Het was heel interessant maar ook echt verschrikkelijk om te zien. Maar zo gebeurd het in ieder geval wel hygiënisch. Als een kindje klaar was kreeg deze een rugzakje met een uniform, antibiotica tegen infecties van de besnijdenis en 50 000 rp. (ongeveer 4 euro). Als beloning.
Het was echt een big happening en dat allemaal op de vismarkt. Hier zijn we ook nog even over heen gelopen. Heel leuk zo’n traditionele markt en de haven met honderden gekleurde vissers bootjes was ook erg mooi! We zijn na de markt met kleding onveilig te hebben gemaakt ’s avonds terug gereden.
De volgende dag kwamen de moeder en oma van Carine bij ons langs. Zij hadden een gids : Paul, dit was een 74 jarige man die heel veel wist te vertellen! We zijn naar slabintana geweest de thee plantages. Hebben hun het ziekenhuis laten zien en zijn daarna met hun mee geweest naar hun hotel aangezien ze te ver van ons weg zaten om heen en weer te rijden. Paul heeft 2 extra bedden op hun hotel kamer geregeld en we zijn daar blijven slapen. Die avond hebben we voor het eerst sinds 5 weken een warme douche gehad. Niet gedacht dat we iets zo normaals ooit zo erg zouden waarderen. We hebben een massage gehad op de kamer en zijn redelijk op tijd gaan slapen. De volgende dag hebben we na een uitgebreid ontbijt buffet het meer naast het hotel bekeken en zijn daarna rustig terug gereden naar ons huis. Onderweg hebben we nog even gewinkeld en weer heerlijke vis gegeten.
Afgelopen week zijn we dinsdag weer op de radio geweest. Dit was wel leuk! Direct daarna hebben we een nacht dienst gedraaid, deze was dit keer rustig. Dus hebben veel gekletst met de dokters in opleiding. De volgende dag waren we wel lekker vrij en zijn met z’n 2en uit eten geweest. Lekker weer Gele vis! Voor de rest zijn we gewoon rustig aan het werk hier en doen we dagelijkse dingen die we ook in Nederland doen zoals boodschappen doen enzo. We hebben het erg gezellig en de tijd vliegt! Aankomend weekend gaan we 2 dagen met ferry, Yeni en Novie naar Bogor. Daar gaan we de botanische tuinen bekijken en op safari! Maar daarover vertellen we wel weer in ons vorige verhaaltje!

Oja gisteren was de aardbeving bij Indonesië. Dit hebben we via internet gevolgd. Wij zitten er gelukkig ver genoeg vanaf en zaten helemaal veilig!
Foto’s uploaden we aldoor op facebook!
Tot snel!
Liefs,
Danielle en Carine

• 22 April 2012 - 11:25

Oma Tonnie:

onze reis zit er weer op hebben heel erg genoten en vonden het heel leuk jullie te hebben ontmoet vonden het prachtig jullie verblijf te zien en door de desa bij jullie te lopen. koud in ned.erg wennen.groetjes oma