Rich and famous! - Reisverslag uit Sukabumi, Indonesië van Carine & Danielle - WaarBenJij.nu Rich and famous! - Reisverslag uit Sukabumi, Indonesië van Carine & Danielle - WaarBenJij.nu

Rich and famous!

Door: wijzijnonderweg

Blijf op de hoogte en volg Carine & Danielle

25 Maart 2012 | Indonesië, Sukabumi

Selamat siang!
Onze eerste 2 stage weken zitten erop. 2 weken delivery room. Wat hebben we daar veel meegemaakt. Er was een arts assistent die ons de mogelijkheid heeft gegeven met veel dingen mee te lopen. We zijn mee geweest met een keizersnede op de operatie kamer. (waar de deuren gewoon openstonden…) hebben een bevalling met een vacuumpomp meegemaakt, die 2 keer los schoot en pas bij de 3e keer goed ging. We hebben abortussen gezien en onvolledige geboortes. Allemaal reuze interessant en heel anders dan in Nederland. Vooral de hygiëne verbazen we ons over! Maar dit ligt waarschijnlijk vooral aan de lage sociale klasse (en dus het weinige geld) van de mensen die naar dit ziekenhuis komen ,aangezien het een overheidsziekenhuis is.
Naast de stage van maandag t/m woensdag zijn we donderdags druk met in de ochtend een discussie groep met verpleegkundigen van het ziekenhuis. Hier worden de verschillen besproken tussen Indonesië en Nederland op verschillende onderwerpen. Ook geven we op donderdag middag biologie lessen aan kinderen tussen de 12 en 14 jaar.

op onze vrije middag hebben carine en ik gewinkeld in het centrum van sukabumi. We kwamen bij een hele duur uitziende schoenen winkel waar ze met allemaal personeel klaar staan om je te helpen enzo. We gingen toch maar even naar binnen. Waren alle schoenen maar tussen de 15 en 20 euro. Dit is hier heel veel geld aangezien ze hier gemiddeld zo'n 100 euro in de maand verdienen. Maar voor ons valt dat dus wel mee, we zijn rijk hier!

Vorig weekend zijn we een weekend naar Cirebon geweest. Dit is een plaats midden boven in Java. We zouden hier een heel weekend slapen in een villa in ruil voor dat wij colleges zouden geven aan de verpleegkunde studenten daar over geriatrie in Nederland. De villa was opzich heel mooi maar heel slecht onderhouden dus de eerste nacht hebben we geslapen in een beschimmeld huis (de lakens van de bedden getrokken en onder onze eigen handdoek geslapen..) Nadat we de eerste dag de colleges hadden gegeven hadden ze het huis schoon gemaakt toen was het wel erg leuk! Het resort opzich was heel mooi met van die baden met visjes waar je met je voeten in kon en een mooi zwembad en avonturen park enz. Maar alles is slecht onderhouden. Marloes, Ferry en wij hebben de 2e avond 2 flessen rode wijn gekocht en deze gedronken tijdens het karaoke zingen. Dit was erg leuk want Ferry had nog nooit eerder alcohol gehad (omdat dat niet mag van de islam..) volgens mij hebben wij een slechte invloed op hem… De 2e dag hebben we weer les gegeven en Batik geshopt. Dit zijn stoffen kleren en tassen van authentieke Indonesische stoffen. We hebben een sultan paleis bezocht, waar wij wederom meer de attractie waren dan het paleis zelf want iedereen wilde met ons op de foto. (je kunt hier nog niet gaan plassen bij een tankstation of gewoon boodschappen doen en mensen willen al met je op de foto) We zijn er onderhad wel aan gewend en vinden het tot op een bepaalde hoogte wel grappig! Ik heb geen idee waarom maar iedereeen vind ons heel bijzonder. We zijn echt een beetje beroemd hier.

Afgelopen dinsdag zijn we voor het eerst naar de Radio geweest. Met een bereik van 3,6 miljoen mensen hebben wij de aankondiging gedaan en een interview. Dit duurde een uur. We waren heel zenuwachtig maar het was erg leuk! Dit gaan we elke dinsdag doen om de beurt. Die avond hebben we onze eerste slakken gegeten. Dit voor herhaling vatbaar!
Woensdag morgen werden we om 7 uur sochtends verwacht bij de ceremonie van het ziekenhuis. Er kwam zo’n drilsergeant die iedereen in rechte rijen neer zette enzo en daarna ging de directeur de mededelingen doen. Wij werden naar voren geroepen en moesten ons 1 voor 1 voorstellen. Na deze ceremonie gingen we gewoon weer aan het werk. De directeur kwam met de vraag of wij ‘s avonds met hem mee wilden in een radio programma. Dit hebben we gedaan.
Het was een ander radio station. Waar we met z’n 5en een interview hebben gegeven samen met de directeur. Na dit interview hebben we gegeten bij een heel luxe restaurant want we waren uitgenodigd door een rijke vrouw die wij niet kennen maar ons wilde trakteren! (Altijd goed natuurlijk!)
Na donderdag de discussie te hebben gehad en de biologie lessen zijn we vrijdag vertrokken naar Bandung! Voor een weekendje bij de directeur thuis! We zouden om 11 uur vertrekken maar dit wou Indonesië niet zijn als we pas oom half 2 weg zouden rijden! Ons vervoersmiddel is als we met de directeur of novie op pad zijn: een ambulance, hahaha! Onderweg weer gewinkeld bij een factory outlet waar we toevallig stopten op te plassen, daardoor veel te laat bij het restaurant waar we met de directeur hadden afgesproken. Na het eten daar zijn we naar zijn huis gereden Dit was een heel groot huis op een nationaal park tussen de thee velden. Echt mooi! We hadden allem aal 2 persoonskamers en zijn vroeg gaan slapen.
Want de volgende dag om half 5 ging de wekker om de zonsopgang te bekijken vanaf een berg. we gingen pas om kwart over 5 weg….. ((we moeten echt wennen aan dat te laat zijn in deze cultuur)) en waren net op tijd op de berg om de zonsopgang te zien, dit was zeker het wachten en het vroege opstaan waard! Wat was dit mooi! We hebben veel foto’s genomen en gefilmd.
na de zonsopgang hebben we bij de directeur thuis gekeken naar een voorstelling, van kleine kinderen die daar naar school gaan, met muziekinstrumenten dit was heel schattig! We hebben ontbeten en zijn daar na met onze bus naar de heet water bronnen gereden. Dit was erg mooi, een heel raar idee om door een riviertje te lopen waarvan het water heel heet is, opgewarmd door de vulkaan! Hier hebben we een tijdje gechillt en zijn toen we uitgerust waren naar de vulkaan gereden! Dit was wel heel bijzonder. Een heeeeel grote krater van grijs steen met in het midden iets wat vloeibaar leek (maar we weten niet of dit vloeibaar was) en in het midden kwam uit een gat heel veeel rook. Dus soms zag je niks en daarna was het weer helder. Dit was een slapende vulkaan. Toen we uitgekeken waren hebben we afscheid genomen van de directeur en zijn we met novie met de ambulance bus achteraan gesloten in de file terug naar Bandung. Na 2,5 uur kwamen we bij de factory outlets waar we nog weer gewinkeld hebben. Hierna was het nog weer 3 uur rijden naar huis. Een heel mooi weekend gehad. En momenteel weer aan het voorbereiden op de stage die morgen weer begint..
We hebben nog veel mee meegemaakt, te veel om op te noemen dus we zijn vast nog dingen vergeten te vertellen maar dat komt dan wel weer in het volgende verhaal. Foto’s staan op facebook. Aangezien op deze site de foto’s niet willen uploaden!

melihat Anda segera
Danielle & Carine

• 25 Maart 2012 - 16:44

Gertjan:

Hi Danielle!
    Fijn te lezen dat het goed gaat met jullie! Mooie belevenissen; geniet er van! Groet van ons allen, Gertjan

• 28 Maart 2012 - 22:48

Debbie:

Hoi Daan ,
    leuke verhalen je maakt wat mee zo,wat een andere wereld daar in het ziekenhuis. Niet te veel shoppen anders past het niet in je koffer ha ha.
    Geniet er lekker van je maakt dit maar een keer mee. Dikke kus en knuffel van de van Weertjes groeten Debbie